سوالات متداول

ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند؟

آیا آزمایشهای تیروئید را باید در زمان خاصی از روز انجام داد و آیا نیاز به ناشتا بودن هست؟

آزمایشهای تیروئید را در هر ساعتی از روز و بدون ناشتایی می توان انجام داد. میزان هورمون های تیروئید در خون را مغز کنترل می کند، هنگامیکه سطح هورمون های تیروئید در خون پایین بیاید ، مغز با ارسال پیام موجب آزاد شدن TSH از غده هیپوفیز می شود که این باعث می شود غده تیروئید هورمون های تیروئید را در خون ترشح کند، اگرچه تحقیقات نشان میدهند سطح هورمون TSH در بیمارانی که صبح ناشتا این آزمایش را انجام میدهند بالاتر از افرادی است که در ساعات عصر و بصورت غیر ناشتا آین آزمایش را انجام داده اند، بنابراین بهتر است آزمایشهای تیروئید در ساعات صبح و بصورت ناشتا انجام شوند.

آیا مصرف قرص لووتیروکسین قبل از انجام آزمایش تیروئید بلامانع است؟

لووتیروکسین باید صبح ناشتا حداقل نیم ساعت و ترجیحاً یکساعت قبل از صبحانه و فقط همراه با آب خالص میل شود. هدف از این دستورالعمل دستیابی به پایداری و ثبات و جلوگیری از نوسان در اندازه گیری هورمون های تیروئید می باشد. مصرف این قرص قبل از انجام آزمایش بلامانع است ولی اگر پزشک شما آزمایش Free T4 درخواست کرده باشد صبح روز انجام آزمایش از مصرف لووتیروکسین خودداری نموده و به بعد از انجام آزمایش موکول کنید.

آیا نوشیدن آب در طول مدت ناشتایی مجاز است؟

بله ، بهتر است از روز قبل از انجام آزمایش آب بیشتری بنوشید و این کار را تا صبح روز آزمایش ادامه دهید. نوشیدن بیش از اندازه آب ضرورتی ندارد ، برای یک فرد بالغ نوشیدن 1.8 لیتر ( معادل 7 لیوان ) آب در طول شبانه روز کافی است. نوشیدن آب کافی مانع از افت فشار خون در زمان خونگیری می شود و تأثیری بر روی نتایج آزمایش های خون شما نخواهد داشت.

مدت زمان ناشتایی در نوزادان چقدر است؟

آزمایشهای تجویزی برای نوزادان معمولاْ نیازی به ناشتا بودن ندارند ولی اگر آزمایشی نیاز به ناشتایی داشته باشد ( برای مثال کلسیم) 3 الی 4 ساعت ناشتایی کافی است و توصیه می شود نیم ساعت قبل از نوبت شیردهی بعدی در آزمایشگاه حضور داشته باشید. مثلاْ اگر نوزاد شما هر 4 ساعت شیر می خورد ، سه تا سه ونیم ساعت قبل از آخرین تغذیه نوزاد با شیر ، به آزمایشگاه مراجعه فرمایید.

 

آیا شب قبل و یا صبح روز آزمایش می توان داروهای همیشگی خود را مصرف کرد؟

بله، شما باید داروهای خود را مطابق معمول میل کنید مگر اینکه پزشک شما اجازه یا توصیه به عدم مصرف دارو کرده باشد. شما مجاز هستید داروهای خود را فقط با آب خالص میل کنید.

آیا آزمایش ادرار نیاز به ناشتا بودن دارد؟

خیر، قبل از انجام آزمایش مقداری آب بنوشید تا مطمئن شوید قادر به تهیه مقدار کافی از نمونه ادرار هستید اما از نوشیدن مقدار زیاد آب خودداری کنید چون باعث رقیق شدن ادرار و ارائه گزارش نادرست خواهد شد. نوشیدن یک یا دو لیوان آب یا شیر یا آب میوه جهت ایجاد آمادگی برای آزمایش ادرار کافی است. اولین ادرار صبحگاهی برای انجام آزمایش ارجحیت دارد .در صورتیکه آزمایش کشت ادرار برای شما درخواست شده لطفا جهت اطلاعات بیشتر به بخش«  آمادگی قبل از آزمایش  »مراجعه فرمائید.

کدام آزمایشها نیاز به ناشتا بودن دارند؟ در مدت ناشتایی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

همه آزمایشها نیازی به ناشتا بودن ندارند ولی برای انجام بعضی از آزمایشها از جمله قند، چربیها ( کلسترول - تری گلیسرید) ، آهن، کلسیم، فسفر و  ویتامین B12  ناشتایی ضروری است و عدم رعایت آن منجر به نتایج نادرست خواهد شد

ناشتا بودن یعنی اجتناب از خوردن و آشامیدن (بجز آب) برای 8 الی 12 ساعت ( بسته به نوع آزمایشهای درخواست شده ) بنابراین:

1. در طول مدت ناشتایی از خوردن هرنوع ماده غذایی خودداری کنید.

2. در طول مدت ناشتایی از نوشیدن مایعات (چای تلخ، قهوه،شیر،آب میوه و...) خودداری کنید.   3. در طول مدت ناشتایی از جویدن هرنوع آدامس (حتی آدامسهای بدون قند ) خودداری کنید.

4. از 24 ساعت قبل از آزمایش از کشیدن سیگار خودداری کنید.

5. از 48 ساعت قبل از آزمایش از نوشیدن الکل خودداری کنید.

6. در طول مدت ناشتایی از مصرف شربت های سینه یا قرص های نرم کننده گلو خودداری کنید.

7. در طول مدت ناشتایی از هرنوع فعالیت ورزشی خودداری کنید.

8. زمان مناسب برای انجام آزمایشهای ناشتا 7 الی 11 صبح ، ترجیحاً بعد از بیدار شدن از خواب می باشد. بعداز ظهر زمان مناسبی برای انجام آزمایشهای ناشتا نیست. 

 9. ناشتایی بیش از مدت زمان توصیه شده ، باعث حصول نتایج نادرست خواهد شد. 

 همچنین درطول مدت ناشتایی در نظر داشته باشید:

 1- از روز قبل از آزمایش آب بیشتری بنوشید و این کار را تاصبح روز آزمایش ادامه دهید.نوشیدن بیش از اندازه آب ضرورتی ندارد، برای یک فرد بالغ نوشیدن 1/8 لیتر ( معادل 7 لیوان ) آب در طول شبانه روز کافی است. نوشیدن آب کافی مانع از افت فشار خون در زمان خونگیری میشود و تأثیری بر روی نتایج آزمایش های خون شما نخواهد داشت.  

2- داروهای خودرا مطابق معمول استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما توصیه به قطع دارو (ها) کرده باشد. داروهای خود را فقط با آب خالص میل کنید.همیشه آزمایشگاه را از نوع داروهایی که استفاده می کنید آگاه نمایید.

  3- مسواک زدن در طول مدت ناشتایی بلامانع است.

  * رعایت شرایط و نکات لازم و ضروری برای ارائه نمونه درست به آزمایشگاه بسیار مهم است، لذا در 3 بخش "آمادگی قبل از آزمایش" ، " سئوالات متداول" و " فهرست اطلاعات مربوط به آزمایشها" در وب سایت آزمایشگاه تلاش شده اطلاعات لازم و ضروری برای کسب نتایج صحیح در اختیار مراجعین محترم قرار گیرد.

مدت زمان مناسب برای انجام آزمایشهایی که نیاز به ناشتایی دارند چقدر است؟

 7 الی 11 صبح ترجیحاْ بعد از بیدار شدن از خواب و خودداری از ورزش و فعالیت بدنی.

 

آیا آزمایش مدفوع نیاز به ناشتایی دارد؟

خیر نیاز به ناشتا بودن نیست. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به بخش « آمادگی قبل از آزمایش » مراجعه فرمایید.