کدام آزمایشها نیاز به ناشتا بودن دارند؟ در مدت ناشتایی چه نکاتی باید رعایت شوند؟

همه آزمایشها نیازی به ناشتا بودن ندارند ولی برای انجام بعضی از آزمایشها از جمله قند، چربیها ( کلسترول - تری گلیسرید) ، آهن، کلسیم، فسفر و  ویتامین B12  ناشتایی ضروری است و عدم رعایت آن منجر به نتایج نادرست خواهد شد

ناشتا بودن یعنی اجتناب از خوردن و آشامیدن (بجز آب) برای 8 الی 12 ساعت ( بسته به نوع آزمایشهای درخواست شده ) بنابراین:

1. در طول مدت ناشتایی از خوردن هرنوع ماده غذایی خودداری کنید.

2. در طول مدت ناشتایی از نوشیدن مایعات (چای تلخ، قهوه،شیر،آب میوه و...) خودداری کنید.   3. در طول مدت ناشتایی از جویدن هرنوع آدامس (حتی آدامسهای بدون قند ) خودداری کنید.

4. از 24 ساعت قبل از آزمایش از کشیدن سیگار خودداری کنید.

5. از 48 ساعت قبل از آزمایش از نوشیدن الکل خودداری کنید.

6. در طول مدت ناشتایی از مصرف شربت های سینه یا قرص های نرم کننده گلو خودداری کنید.

7. در طول مدت ناشتایی از هرنوع فعالیت ورزشی خودداری کنید.

8. زمان مناسب برای انجام آزمایشهای ناشتا 7 الی 11 صبح ، ترجیحاً بعد از بیدار شدن از خواب می باشد. بعداز ظهر زمان مناسبی برای انجام آزمایشهای ناشتا نیست. 

 9. ناشتایی بیش از مدت زمان توصیه شده ، باعث حصول نتایج نادرست خواهد شد. 

 همچنین درطول مدت ناشتایی در نظر داشته باشید:

 1- از روز قبل از آزمایش آب بیشتری بنوشید و این کار را تاصبح روز آزمایش ادامه دهید.نوشیدن بیش از اندازه آب ضرورتی ندارد، برای یک فرد بالغ نوشیدن 1/8 لیتر ( معادل 7 لیوان ) آب در طول شبانه روز کافی است. نوشیدن آب کافی مانع از افت فشار خون در زمان خونگیری میشود و تأثیری بر روی نتایج آزمایش های خون شما نخواهد داشت.  

2- داروهای خودرا مطابق معمول استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما توصیه به قطع دارو (ها) کرده باشد. داروهای خود را فقط با آب خالص میل کنید.همیشه آزمایشگاه را از نوع داروهایی که استفاده می کنید آگاه نمایید.

  3- مسواک زدن در طول مدت ناشتایی بلامانع است.

  * رعایت شرایط و نکات لازم و ضروری برای ارائه نمونه درست به آزمایشگاه بسیار مهم است، لذا در 3 بخش "آمادگی قبل از آزمایش" ، " سئوالات متداول" و " فهرست اطلاعات مربوط به آزمایشها" در وب سایت آزمایشگاه تلاش شده اطلاعات لازم و ضروری برای کسب نتایج صحیح در اختیار مراجعین محترم قرار گیرد.